Samsung-chef försökte stjäla en hel kretsfabrik

Permalänk
Melding Plague

Samsung-chef försökte stjäla en hel kretsfabrik

Den tidigare chefen planerade att bygga egen fabrik med stulna ritningar, bara 1,5 kilometer från Samsungs existerande fabrik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

bara 1,5 kilometer från Samsungs existerande fabrik.

Läs hela artikeln här

Lagom nära avstånd också...
Trodde han inte det skulle märkas 😅?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Galet.
Hade jag gjort något sånt så hade jag byggt den nya fabriken minst 2km från den gamla fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Tyder ju bara på att vår del av världen är inte bättre heller.

Fast detta var i kina så som jag fattade det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kina och industrispionage, nämn en mer ikonisk duo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kina och industrispionage, nämn en mer ikonisk duo.

Kina och den helt ohändelserika 4:e juni 1989 då absolut inget hände.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fast detta var i kina så som jag fattade det.

Jag vet ) Men vi är inte bättre heller oavsett, som stödjer deras regim med höga summor pengar. Vi borde bli oberoende av Kinas teknologi, och jag är övertygad om att vi hade lyckats.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av CreativeX:

Jag vet ) Men vi är inte bättre heller oavsett, som stödjer deras regim med höga summor pengar. Vi borde bli oberoende av Kinas teknologi, och jag är övertygad om att vi hade lyckats.

Nånting nånting planer att bygga upp Ukraina nånting fabriker osv osv

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kina och industrispionage, nämn en mer ikonisk duo.

Batman & Robin?
Nej, men spot on faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Balls of steel?

Sen får man tycka vad man vill om hur bra det är

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Garanterat statssaktionerat up the wazoo.

Hade ju varit fantastiskt om det funkade ("inhemsk" tillverkning) och inte hela världen om det går i stöpet för det är ju bara några få individer och inte systemet i sig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Galet.
Hade jag gjort något sånt så hade jag byggt den nya fabriken minst 2km från den gamla fabriken.

Jag hade byggt den 1337 meter ifrån eller alternativ 59009 meter.

Permalänk
Medlem

Samsung har en fabrik i Xian Kina och sedan kontaktar en tidigare ledande befattningshavare om att bygga en till identisk fabrik inom 1,5km från den andra tillsammans med bland annat en annan anställd på Samsung.
Det framgår inte i artikeln eller källan om befattningshavaren fortfarande jobbade på Samsung när det misslyckade projektet drogs igång.

Att anställa 200 personer från Samsung och SK hynix talar om ambitionerna i projektet.
Lät som något som eventuellt kunnat bryta kartellerna inom minnestillverkningen.
Det handlar tydligen om Basic Engineering Data, BED is a technology needed to ensure impurities do not exist in semiconductor manufacturing facilities.

Permalänk
Medlem

Då ingen lyckas så som UMC och Micron-debaclet, och nu denna så är det knappast några avancerade operationer.

Permalänk
Medlem

Think big...ska man göra EN stöt ska den ju vara ordentlig.
Sedan är det ju då olagligt med industrispionage inom landet men inte mot resten av världen. Härlig moral.
Men det funkar ju säkert på detta sättet med andra varor. Att det ploppar upp fabriker jämte som gör väldigt snarlika kopior. (nu är det ju iofs lite svårare med kiselplattor än ett par dojjor.) Han glömde nog bara muta rätt personer.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Översvämning, brand, jordbävning, kretsbrist. Bra, nu kan de i framtiden lägga till att skylla högre priser på att en fabrik blivit stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är ju inget som är unikt för Kina, hur många gånger har dom inte försökt sälja Coca Cola receptet? John Bennett stal nyligen teknik från Googles självkörande bilar för att ta med till Uber.

Finns det pengar, finns det incitament.

Korrekt.

DÄREMOT så finns det få stater som aktivt jobbar med industrispionage och stöld till den grad som Kina kör. Det finns ju liksom en orsak varför Kina är metropol för upphovsrättsintrång där man kan gå in i X butik och hitta Apple-knockoff. Eller det faktum att de har femtio olika restauranger som typ Obama Fried Chicken eller Wichael Alone (Med en logga som är skrämmande lik McDonalds gyllene bågar).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Inget förvånar en längre. Som extra krydda på allt, så tjänar fd. tyska stridspiloter miljoner i Kina på att lära ut strids taktikt m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Korrekt.

DÄREMOT så finns det få stater som aktivt jobbar med industrispionage och stöld till den grad som Kina kör. Det finns ju liksom en orsak varför Kina är metropol för upphovsrättsintrång där man kan gå in i X butik och hitta Apple-knockoff. Eller det faktum att de har femtio olika restauranger som typ Obama Fried Chicken eller Wichael Alone (Med en logga som är skrämmande lik McDonalds gyllene bågar).

Japan var ju rätt duktiga på det på 50-70-talet och sen blev de västs likar och ofta ledande på teknisk utveckling